Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for klassedannelse til de nye 7. klasser i Bredsten afdelingen

Tidsplan for klassedannelse til de nye 7. klasser:

  • November el. december infomøde for nye forældre og elever til kommende 7. klasse
  • Primo januar udsendes indmeldelsesblanketter til Skibet elever
  • Indmeldelsesblanketter retur ultimo januar
  • I uge 6 melder skolen ud, hvor mange 7. klasser, der forventes oprettet
  • De afgivende kontaktlærere udarbejder forslag til fordeling af egne elever. Der må indhentes ønsker fra eleverne, men eleverne kan ikke forvente, at alle deres ønsker bliver opfyldt. Forslaget medbringes på det fælles møde for kontaktlærerne i maj
  • I maj mødes afgivende kontaktlærere fra Bredsten, Gadbjerg og Skibet i Bredsten afdelingen, og de nye klasser dannes.
  • Midt juni indkaldes til første forældremøde for kommende 7. årgang
  • 1. skoledag udleveres de nye klasselister

Etablering af nye fællesskaber:

Det er ledelsen på Bredsten-Gadbjerg Skole, der beslutter den endelige klassedannelse.  

Klassedannelsen er endelig. Nogle elever kan opleve skiftet til overbygningen og de nye klasser som udfordrende, mens andre har lettere ved at omstille sig til de nye rammer. Etableringen af nye fællesskaber tager tid, og der er brug for ro til dette. Vi støtter eleverne i denne tid ved at have stort fokus på at etablere et trygt og positivt miljø på årgangen samt gennem løbende trivselssamtaler med den enkelte elev.    

Kriterier for klassedannelserne:

Klassedannelsen tager udgangspunkt i det faglige, sociale, personlige, køn og antal elever således, at der skabes velfungerende og harmoniske klasser. Det er ligeledes vigtigt, at elever fra Skibet, Gadbjerg og Bredsten er repræsenteret i alle klasser. Der laves X antal klasser, men målet er, at eleverne oplever sig som én årgang. Årgangen arbejder på tværs i flere fag fx idræt, valgfag, tema- og projektuger mm.

Klassedannelserne tager udgangspunkt i:  

Personlige forudsætninger:

  1. Motivation for uddannelse og lyst til læring
  2. Selvstændighed herunder, at eleven tager initiativ i opgaveløsninger
  3. Ansvarlighed herunder, at eleven er forberedt til timerne
  4. Mødestabilitet herunder rettidighed og lavt fravær
  5. Valgparathed i forhold til det forestående valg af ungdomsuddannelse eller andet

Sociale forudsætninger:

  1. Samarbejdsevne at kunne løse opgaver sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet
  2. Respekt herunder at udvise forståelse for andre mennesker
  3. Tolerance, herunder at kunne samarbejde med mennesker, der er forskellige fra en selv

Revideret i skolebestyrelsen 7. marts 2023