Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for Bredsten-Gadbjerg Skole SFO

 

Princip for Bredsten-Gadbjerg skoles SFO 

 

Bredsten- Gadbjerg SFO’s virksomhed udøves i overensstemmelse med folkeskoleloven og Vejle kommunes børn- og unge politik.  

Princippet ligger i forlængelse af Mål- og indholdsbeskrivelsen for SFOen og Vejle Kommunes Fritidspædagogik 

 

Formål:  

  • SFOen skal være med til at skabe en tryg, meningsfuld og varieret dag for børnene og styrke børnenes alsidige sociale og personlige udvikling. Børnene møder nærværende voksne i børnehøjde. 

 

Mål:  

  • SFOen tilbyder aktiviteter, der både tilgodeser hensynet til den samlede gruppe og det enkelte barns behov.  

  • SFOen tilbyder børnene aktiviteter, der stimulerer nysgerrighed, selvstændighed, leg og fællesskab iht. Vejle kommunes Fritidspædagogik. 

  • SFOen tilstræber, at børnene dagligt både tilbydes indendørs- og udendørs aktiviteter iht. SFOens Mål- og Indholdsbeskrivelsen.   

  • SFOens personale bidrager til børnenes elevplaner i forhold til børnenes alsidige, sociale og personlige udvikling. Klassepædagogen deltager så vidt muligt i forældremøder og skole-hjem samtalerne.  

  • Pædagogerne i SFOen samarbejder med skolens øvrige personale om at sikre børnenes trivsel. 

  • SFOen er med til at skabe sammenhæng i børnenes hverdag.  

  • SFOens serverer hver dag morgenmad og et let eftermiddagsmåltid. 

 

  • SFOens Mål – Indholdsbeskrivelse forefindes på skolens hjemmeside På SFOens platform informeres forældrene om SFOens aktiviteter og ferie- og lukkedage.   

  • Kommunikationen mellem SFOen og forældrene sker via SFOens platform herunder tilmelding til pasning i ferieperioder, arrangementer og ændringer af aftaler. Ændringer til samme dag skal ske senest kl. 12.00 på dagen.  

  • Den daglige kontakt sker i forbindelse med aflevering og afhentning af ens barn.    

  • Pga. SFOens tilrettelæggelse af arbejdet og resursetildeling forventes det, at forældrene overholder deadlines ifm. tilmelding til ferieperioder og arrangementer. 

  • Ind- og udmeldelse af SFOens sker via borger.dk. 

  • SFOlederen formidler ”Princip for Bredsten-Gadbjerg skoles SFO” til forældre, børn og medarbejdere.  

  • SFOlederen implementerer ”Princip for Bredsten-Gadbjerg skoles SFO” efter drøftelse med skolebestyrelsen.  

 

Tilsynspligt med skolefritidsordningens børn:  

Der kan være elever, der pga. skolebus eller andre forhold møder tidligere ind end 10 minutter før undervisningen begynder. I de tilfælde indgås en særlig aftale om tilsyn.  

 

Vejle Kommunes syn på Fritidspædagogik 

 

I Vejle Kommune er vi inspireret af Jesper Larsens forståelse af fritidspædagogik.  

 

Fritidspædagogiske værdier. 

Det pædagogiske arbejde tager afsæt i erkendelsen af at fritidspædagogikken har en væsentlig rolle i forhold til børnenes udvikling, læring, dannelse og trivsel, samt i grundlæggende værdier: fællesskab, venskab, leg, medbestemmelse, valgfrihed, selvforvaltning, fordybelse og mangfoldighed.  

 

Fritidspædagogikkens formål. 

Fritidspædagogikken fokuserer på at opbygge positive og inkluderende sociale fællesskaber, hvor børn i tryghed kan undersøge, afprøve, erfare og lære i samvær med andre og derved udvikle selvforståelse, forståelse for andre mennesker og for omverdenen. Et vigtigt element i pædagogikken er forståelsen af, at aktiviteterne skal stimulere udvikling læring og skabe motivation. Engagement bliver derfor et bærende element i fritidspædagogikken.  

 

Gennem deltagelse og samspil i sociale fællesskaber øver børn sig på aktivt borgerskab. De lærer om samfundets spilleregler, og om de kulturelle værdier, herunder de demokratiske værdier og processer. Det handler om at skabe plads til børnenes indflydelse og selvbestemmelse, så de har mulighed for at bidrage aktivt, træffe valg og handle under hensyntagen til andre.  

Der arbejdes med aktiviteter i forskellige læringsmiljøer, der veksler mellem pædagogiske tilrettelagte aktiviteter og børnenes selvvalgte aktiviteter.  

 

Fritidspædagogikkens syn på mennesket.  

Det grundlæggende pædagogiske og inkluderende arbejde er baseret på helhed og sammenhæng i forhold til hele barnets liv/familie, dagtilbud/skole og fritid. Barnet skal ses og forstås ud fra de sammenhænge og relationer, hvor det befinder sig og udvikler sig i. Vores menneskesyn er baseret på ligeværdighed, anerkendelse, mangfoldighed og vigtigheden af, at være en del af fællesskabet. Der tages udgangspunkt i styrkerne, ressourcerne og potentialet i det enkelte barn, for dermed at skabe mest mulig rum for læring samt personlig og social udvikling. Børn i udsatte positioner sikres deltagelse i fællesskabet ved fokuserede indsatser.  

Dette grundlæggende syn danner baggrund for vores møde med børn og forældre. 

   

Revideret i skolebestyrelsen 3. marts 2023