Principper for obligatoriske valgfag på 7.-8. årgang

De lovmæssige rammer:

Forud for opstarten i 7. klasse skal alle elever vælge et af fire toårige praktiske/musiske valgfag: Håndværk og design, billedkunst, musik eller madkundskab. Håndværk og design skal udbydes, mens det er op til skolen, om der kan tilbydes de tre øvrige fag.

Alle valgfag afsluttes med en prøve på 8. klassetrin.

Faget udgør 60 undervisningstimer pr. skoleår. Timerne skal ikke nødvendigvis fordeles på to lektioner om ugen i 40 uger, men kan også samles på for eksempel 20 uger eller på nogle særlige valgfagsdage/-uger.

Eleven binder sig ved sit valg af valgfag for hele den toårige periode.

Praksis for de obligatoriske valgfag på Bredsten-Gadbjerg skole:

I januar modtager alle elever på 6. årgang på Bredsten-Gadbjerg Skole og Skibet Skole en valgfagsønskeseddel. Alle elever tilkendegiver deres ønske om, hvilket valgfag de ønsker i prioriteret rækkefølge med angivelse af 1 – 2 – 3 – 4.

Herefter gennemgås elevernes ønsker, og valgfagene oprettes i henhold til følgende principper:

• Det tilstræbes, at flest mulige elever får sit 1. eller 2. ønske opfyldt

• Valgfag oprettes med udgangspunkt i 15 elever eller flere pr. hold

Udmøntning på skolen:

Dette betyder, at skolen ved oprettelse af valgfag dels tager hensyn til elevernes ønsker og dels sikrer nogle bæredygtige holdstørrelser. Dette kan betyde, at der kan oprettes hold med færre end 15 elever, hvis det medfører, at det tilgodeser flere af elevernes 1. og 2. ønske.

Valgfagsdannelsen skal være afsluttet, inden skolens fagfordeling påbegyndes i maj måned.

Godkendt i skolebestyrelsen marts 2022